Uwaga. Stosujemy pliki cookies. Więcej informacji.

Passo Sella

Włochy, Trydent-Górna Adyga, Dolomity (➤ mapka)(➤ mapka)
Przełęcz drogowa w Dolomitach, położona w regionie Trentino-Alto Adige / Südtirol, na granicy prowincji Trydent i Bolzano, na wysokości 2240 m n.p.m., między grupą Sassolungo na zachodzie a grupą Sella na wschodzie. Przez przełęcz przebiega droga SS 242 łącząca miejscowości położone w dolinie Val Gardena z doliną Val di Fassa z jednej strony, zaś z drugiej - z kotliną Cortiny d'Ampezzo i rejonem Dolomitów Wschodnich (➤ mapka)(➤ mapka).

z prawej Hotel Maria Flora
w głębi od lewej szczyty: Punta delle Cinque Dita (2998 m), Spallone del Sassolungo (3081 m) i główny wierzchołek Sassolungo (3181 m)
fot. PL
Kluczowym węzłem komunikacyjnym w pobliżu Passo Sella jest oznaczone markerem skrzyżowanie wspomnianej drogi SS242 (która w kierunku północno-zachodnim biegnie z przełęczy do Selva di Val Gardena oraz Ortisei / Sankt Ulrich i dalej do oznaczonego markerem wjazdu Chiusa / Klausen na autostradę A22, prowadzącą na południe do Bolzano i Trydentu, a na północ w kierunku przełęczy Brenner na granicy z Austrią) z drogą SS48, która od owego skrzyżowania biegnie z jednej strony na wschód do przełęczy Passo Pordoi (2239 m) , z drugiej zaś, na południe, do Canazei w dolinie Val di Fassa.

Z kolei, z przełęczy Passo Pordoi można jechać dalej słynną drogą SR48, znaną jako Grande Strada delle Dolomiti / Große Dolomitenstraße (nazwa drogi zmienia się z SS48 na SR48 po przekroczeniu granicy regionu Trentino-Alto Adige / Südtirol z regionem Veneto) do Arabby , skąd można albo jechać dalej przez przełęcz Passo Falzarego do Cortiny d'Ampezzo , albo jechać na północ drogą S244 doliną Val Badia do miejscowości La Villa / Stern i dalej do Brunico / Bruneck , albo wreszcie, jadąc w stronę przełęczy Falzarego, skręcić w punkcie oznaczonym markerem w drogę SR203 prowadzącą ogólnie na południe doliną Val Cordevole, w stronę Alleghe i Agordo . Z Canazei natomiast można jechać dalej przez Vigo de Fassa do Bolzano lub przez Vigo de Fassa i Predazzo do Trydentu (➤ mapka)(➤ mapka).

Przełęcz leży w bezpośrednim sąsiedztwie grupy Sella, z najwyższym szczytem Piz Boè (3152 m n.p.m.); bliżej przełęczy są cztery charakterystyczne szczyty masywu, Torri del Sella , z których najwyższy osiąga wysokość 2696 m n.p.m. Na północny zachód od przełęczy wznosi się grupa Sassolungo , z najwyższym szczytem o wysokości 3181 m.

(2240 m)
widok w kierunku masywu Marmolady (3343 m)
fot. PL
Zdjęcie przedstawia widok z okolic przełęczy w stronę Marmolady (3343 m n.p.m.), najwyższego szczytu Dolomitów, położonego nieco dalej, na południowy wschód.

widok z przełęczy w kierunku doliny Val di Fassa
fot. PL
W sezonie letnim w rejonie przełęczy uprawiać można wspinaczkę lub turystykę pieszą.

Passo Sella może być interesującym celem dla miłośników kolarstwa. Przełęcz wielokrotnie znajdowała się na trasie słynnego wyścigu dla profesjoonalistów, Giro d'Italia. Przełęcz jest też zawsze na trasie klasycznego, rozgrywanego corocznie jednodniowego wyścigu zwanego Maratona des Dolomites (Maratona dles Dolomites w języku ladyńskim), przez siedem słynnych dolomickich przełęczy. W sezonie letnim jest też licznie odwiedzana przez amatorów.

W zimie przełęcz co najmniej równie licznie odwiedzają narciarze: Passo Sella leży w centrum ogromnych terenów narciarskich, z setkami stoków o różnej skali trudności i niezwykle rozbudowaną siecią wyciągów różnego typu, tworząc, jako jedna z czterech przełęczy dolomickich (pozostałe trzy to Passo Campolongo, Passo Gardena i Passo Pordoi), część słynnej okrężnej trasy narciarskiej znanej jako Sella Ronda.

(2240 m)
od lewej w chmurach Punta Grohmann (3126 m), poniżej przełęcz Forcella 5 Dita, następnie grupa Punta delle Cinque Dita (2998 m) w skład której wchodzą wierzchołki Mignolo, Anulare, Medio (2998m), Indice i Pollice (2953 m), dalej przełęcz Forcella Sassolungo (2681 m) na której znajduje się schronisko Rifugio Demetz, po prawej wierzchołki masywu Sassolungo - Spallone del Sassolungo (3081 m) i Sassolungo (3181 m)

z prawej Hotel Maria Flora
w głębi od lewej Punta Grohmann (3126 m), grupa Punta delle Cinque Dita (2998 m), Sassolungo (3181 m)

Galeria zdjęć

(2240 m)
widok z przełęczy w kierunku północnym - od lewej szczyty Grande Fermeda (2873 m), Sas Rigais (3025 m), Furchetta (3025 m), La Porta (2967 m), Sas d' Ega (2924 m), Col dla Pieres (2747 m), Piz Duleda (2909 m), Punte del Puez (2918 m)
(2240 m)
widok z przełęczy w kierunku południowo-wschodnim na masyw Marmolady w skład którego wchodzą szczyty Punta Rocca (3309 m) i główny wierzchołek Punta Penia (3343 m)
dalej szczyty Gran Vernel (3205 m), Punta Cornates (3029 m), w głębi po środku szczyty Punta Jigole (2815 m), Cima dell' Uomo (3010 m), Punta delle Vallate (2837 m), w dole dolina Val di Fassa z miejscowością Canazei
parking naprzeciwko schroniska Rifugio Passo Sella
widok w kierunku północnym
od lewej szczyty Punta del Puez zachodni (2918 m), Punta del Puez wschodni (2913 m), Piccolo Cir (2520 m), Gran Cir (2592 m)
(2240 m)
widok z przełęczy w kierunku południowym
po lewej wierzchołek Crepa Neigres (2534 m), po środku w oddali szczyt Spiz del Malinvern (2630 m), po prawej w głębi wierzchołki Punta Valacia (2637 m), Sass Aut (2555 m)

(2240 m)
widok z przełęczy - od lewej Punta Jigole (2815 m), Cima Cadine (2885 m), Cima dell' Uomo (3010 m), w głębi w środku Punta delle Vallate (2837 m), po prawej szczyt Colac (2715 m), a po prawej w głębi Cima de la Campagnacia (2737 m) w dole dolina Val di Fassa z miejscowością Canazei
widok z drogi SS242 w kierunku północnym
od lewej szczyty: Kleine Fermeda (2814 m), Grande Fermeda (2873 m), Gran Odla (2832 m), Sass de Mezdi (2762 m), Sas Rigais (3025 m), Furchetta (3025 m), La Porta (2967 m), Sas d'Ega(2924 m), Col dla Pieres (2747 m), Piz Duleda (2909 m), Piz de Puez zachodni (2918 m), Piz de Puez wschodni (2913 m), Kleine Cir (2520 m), Gran Cir (2592 m), Campani de Mureit (2624 m)
widok w kierunku północnym

widok w kierunku południowym
widok w kierunku północno-wschodnim
Hotel Maria Flora
(2240 m)
widok w kierunku masywu Torri del Sella (2696 m)