Uwaga. Stosujemy pliki cookies. Więcej informacji.

Brenner

Austria, Włochy(➤ mapka)(➤ mapka)
Brenner (nazwa niemiecka: Brennerpass, włoska: Passo del Brennero) - to położona na wysokości 1370 m n.p.m. przełęcz drogowa łącząca dwie główne części Tyrolu - północną, należącą do Austrii i południową, należącą do Włoch (markerem oznaczona jest stolica austriackiego Tyrolu, Innsbruck, a markerami - włoskie miejscowości Vipiteno / Sterzing, Bolzano / Bozen oraz Trydent, położone w regionie Trydent-Górna Adyga (➤ mapka)(➤ mapka). Przełęcz jest jednym z najważniejszych drogowych przejść alpejskich - od północy doprowadza do niej austriacka autostrada A13, zaś od południa włoska autostrada A22; przez Brenner przebiega też linia kolejowa.

BRENNERPASS
(1370 m)
fot. PL

Przełęcz Brenner leży w głównej grani Alp Wschodnich, między Alpami Sztubajskimi (Stubaier Alpen) na zachodzie a Alpami Zillertalskimi (Zillertaler Alpen) na wschodzie, łącząc północną, austriacką część doliny Wipptal z włoską, południową. Markerem oznaczony jest najwyższy szczyt pierwszej z wymienionych grup, Zuckerhütl (3505 m), a markerem - zaliczany do Alp Sztubajskich położony najbliżej przełęczy Sattelberg (2115 m); z kolei marker oznacza najwyższy szczyt Alp Zillertalskich, Hochfeiler (3509 m), a marker - wznoszący się na południowy wschód od przełęczy Wolfendorn (2776 m). Z Innsbrucku jest do przełęczy 40 km, z Bolzano - 83 km, a z Trydentu - 145 km.

Przejście przez nisko położoną przełęcz Brenner było znane i wykorzystywane już w czasach prehistorycznych. Istotną rolę strategiczną, a także jako element szlaku handlowego, grało w Starożytności, za czasów rzymskich, a później w Średniowieczu. Historia drogi przez Brenner jako drogi jezdnej sięga XVIII wieku. W latach 1853-1867 poprowadzono przez Brenner linię kolejową (ze stacją na przełęczy), a w 1963 roku otwarta została autostrada (Brenner Autobahn / Autostrada del Brennero) będąca do dziś jedną z najważniejszych dróg łączących północ z południem Europy. Jednym z kluczowych odcinków autostrady brennerskiej jest położony niedaleko Innsbrucku, długi na ponad 800 metrów i wysoki na ponad 190 metrów most (wiadukt) przerzucony nad doliną Wipptal, znany jako Europabrücke , do 2004 roku pozostający najwyższym mostem Europy (przejazd jest dodatkowo płatny - markerem oznaczony jest punkt poboru opłat na węźle Schönberg im Stubaital). Mniej więcej równolegle do autostrady biegnie też przez przełęcz stara droga (używana, zanim powstała autostrada), znana jako Brennerstrasse - B182 po stronie austriackiej, SS12 po stronie włoskiej.

BRENNERPASS
(1370 m)
fot. PL
BRENNERPASS
(1370 m)
fot. PL


Wobec stale rosnącego obciążenia autostrady brennerskiej prowadzona jest obecnie, na odcinku od Innbrucku do miejscowości Fortezza / Franzensfeste w prowincji Bolzano we Włoszech (położonej na południowym krańcu doliny Wipptal, 20 km na południowy wschód od Vipiteno / Sterzing) modernizacja linii kolejowej (mająca umożliwić przekierowanie na kolej znaczącej części transportu towarów przewożonych obecnie przez Brenner samochodami ciężarowymi) obejmująca w szczególności budowę tunelu pod przełęczą.


Informacje dodatkowe
  • Warto wiedzieć, że dla osób zainteresowanych bungee jumping wspomniany wyżej most Europabrücke jest jednym z najbardziej interesujących miejsc w Europie, umożliwiającym skoki z wysokości 192 metrów - obok m.in. zapory Diga di Contra na rzece Verzasca w pobliżu Locarno we włoskim regionie Ticino (220 m), Pont de Niouc w dolinie Val d'Anniviers w szwajczarskim kantonie Valais / Wallis (190 m), czy Ponte Valgadena w prowincji Vicenza w regionie Wenecja Euganejska (175 m).

Galeria zdjęć

BRENNERPASS
(1370 m)
fot. PL
BRENNERPASS
(1370 m)
fot. PL
BRENNERPASS
(1370 m)
fot. PL
BRENNERPASS
(1370 m)
fot. PL